Lohjalainen kuljetusliike Ikävalko on toimittanut kalkkia viljelijöiden pelloille jo kolmessa sukupolvessa. Kuljetustoiminnan lisäksi myös viljelijän arki on tuttua, sillä viljelyssä on tällä hetkellä noin 160 hehtaaria peltoa. ”Ja kalkitus on tietysti kunnossa, pH on kaikilla pelloilla seitsemän paikkeilla”, Jorma Ikävalko naurahtaa.
Töiden yhteensovitus on onnistunut hyvin, vaikka syksy saattaa olla hyvinkin kiireistä aikaa. ”Puimaan ei olla vielä ehditty, mutta sato näyttää vähintäänkin tavanomaiselta” kolmannessa polvessa kalkituksia urakoiva Tero Ikävalko kertoo.
Koko kuljetus- ja urakointitoiminta onkin alun perin lähtenyt liikkeelle omasta peltojen kalkitustarpeesta. ”Silloin meillä oli viljelyssä sokerijuurikasta ja juurikkaalle peltojen kalkitus oli erityisen tärkeää. Myös Nordkalk teki paljon töitä kalkin käytön edistämiseksi”, Jorma muistelee.
Ensimmäisiä kalkin kuljetuksia aloitettiin 60-luvun alussa Jorman isän toimesta, kun ulkomailta hankittiin levittimet, joiden työleveys oli jopa kahdeksan metriä Suomessa totutun kolmen sijaan. Autoilijana työt oli aloitettu jo 1950 ja hallista löytyykin kuljetusliikkeen ensimmäistä autoa vastaava Volvo 475 vuodelta 1947.
Ikävalkon ensimmäinen kuljetusauto vuodelta 1947
”Nordkalk on ollut alusta asti mukana ja yhteistyö on sujunut aina hyvin. Suurin osa meidän toimittamasta kalkista ajetaankin täältä Lohjalta”, Tero Ikävalko kiittelee. Kalkkia kuljetetaan tuotteiden eri magnesiumpitoisuudesta johtuen Lohjan lisäksi myös Vampulasta ja Sipoosta.
Viljelijöiden lisääntynyt kiinnostus maaperän kuntoa kohtaan näkyy myös urakoitsijoilla. ”Kalkin tarve pelloilla säilyy edelleen ja jopa lisääntyy, kun pellot happamoituvat”, Tero lisää.
Nykyään kuljetusyrityksellä on ulkopuolisia työntekijöitä 11 ja käytössä kymmenen autoa, joista kalkin levityksiä ajetaan kahdella. Kalusto on vuosien mittaan kehittynyt huimasti ja alkuvuosien seitsemän tonnin kuormien sijaan nykyään kyytiin mahtuu jopa 55 tonnia kalkkia kerrallaan.
Myös kalkin levitystekniikka on loppuun asti hiottu ja näin ollen ajallisesti tehokasta; tunnissa kalkitsee noin viisi hehtaaria, pellosta ja syöttömäärästä riippuen. Levitys hoituu somerolaisvalmisteisella KAPU-kalkinlevittimellä, joka on suunniteltu ja valmistettu Ikävalkojen kanssa yhteistyössä. ”Näitä on tehty vain tämä yksi kappale ja pakko sanoa, että en montaa asiaa tekisi eri tavalla, jos nyt tehtäisiin uudestaan. Tällä on ajettu kymmenen vuotta hyvin erilaisissa olosuhteissa ja tullaan ajamaan vähintään seuraavatkin kymmenen”, Tero kiittelee. Lisäksi levityksessä käytettävä ajotietokoneen ohjelma on kaverin avustuksella tehty ja optimoitu juuri kalkin levitystä palvelevaksi.
Ikävalkon levityskalustoa
Kuljetusliikkeen tulevaisuuden haaveina Terolla on, että toiminta jatkuisi samanlaisena kuin ennenkin ja kalkkia ajettaisiin maatiloille myös jatkossa.
”Viljelijöiden kanssa on helppoa tehdä töitä ja tiloille on mukavaa mennä. Välillä on hankalia maastoja, mutta kaikki kuormat on aina saatu ajettua”, Tero kertoo.
”Nyt kun kerran syksy on, niin syyskalkitus on hyvä tapa. Nyt on ollut hyvät säät kalkituksille ja tilauksen tullessa pystymme toimittamaan kalkin tilalle hyvinkin nopeasti” Tero muistuttelee.
Isä ja poika: Jorma ja Tero Ikävalko
Käytämme evästeitä tarjotaksemme sinulle parhaan internetkokemuksen. Antamalla suostumuksen hyväksyt evästeiden käytön evästekäytäntömme mukaisesti.
Kun vierailet millä tahansa verkkosivustolla, se voi tallentaa tai hakea tietoja selaimellesi, enimmäkseen evästeiden muodossa. Hallitse henkilökohtaisia evästeitäsi täällä.