Tämänvuotisen sänkikalkituskauden alku on ollut tavanomaista hankalampi, vaikka kalkitustilauksia olisi jonossa ja uutta tekniikkaakin käytössä pellolla. Runsaan jälkiversonnan vuoksi puintikausi venyi ja kaventi sänkikalkituksen aikaikkunaa, mitä epävakaat säät vielä entisestään supistivat.
Myyntipäällikkö Jan Drugge Nordkalkilta toivoo sänkikalkituksen olosuhteiden paranemista. Vaikka jälkiversonnan vuoksi puinnit olivat korjuukauden alussa myöhässä, levitys pääsi alkamaan poutaisissa olosuhteissa.
”Sen jälkeen on satanut, mikä on hidastanut edelleen puinteja ja heikentänyt peltojen kantavuutta. Levityskauden lyhentyessä toiveena on, että lokakuussa kelit olisivat todella hyvät ja sänkikalkitus onnistuisi”, hän sanoo.
Druggen mukaan se olisi jopa välttämätöntä, sillä uusia kalkkitilauksia on odottamassa jonossa. Lisäksi nyt syksyllä on purettu ja puretaan vielä viime talvelta jääneitä tilauksia, jotka jäivät silloisten olosuhteiden vuoksi levittämättä.
Kalkitukselle on pelloilla nyt tarvetta, siihen ollaan valmiita panostamaan ja siihen myös uskotaan. Sitä kuvaavat pitkäaikaisten kalkitusurakoitsijoiden sitoutuminen ja uusien yrittäjien tuleminen mukaan alalle sekä entistä kehittyneempien kalkinlevittimien saaminen markkinoille.
”Siitä on tuorein esimerkki somerolaisen Silento Oy:n kehittämä uusi Kapu Maxi -kostean kalkin levitysvaunu, joka antaa oman vitamiiniruiskeen tälle alalle”, Drugge korostaa.
Kapu Maxin valmistajalla somerolaisella Silento Oy:llä on 50 vuoden kokemus kalkinlevittimien valmistuksesta, ensin kuivakoneista ja sitten myös kostean kalkin levityskoneista. Kalkinlevittimet henkilöityvät vahvasti yrittäjäänsä Kauno Toivoseen.
”Parhaimmillaan valmistui kymmenenkin konetta vuodessa, mutta nyt on tehty isompi urakointikone noin joka toinen vuosi”, hän sanoo.
Silento Oy on valmistanut kalkinlevittimiä ja -koneita jo 50 vuoden ajan. Vaakaan ja levitysautomatiikkaan pohjautuvia kostean kalkin levittimiä on valmistettu vasta muutama.
Uusinta uutta Silenton levittimissä on vaakaan yhdistetty levitysautomatiikka. Tällä tekniikalla on nyt valmistettu pari kostean- ja yksi kuivakalkinlevitin, joista uusin on kalkitusurakoitsija Vesa Tuomisen koneurakointiyrityksellä Rauman Lapissa.
”Vaakaan perustuvia levittimiä on ollut ennenkin, mutta tämän tekniikan ansiosta peltoon levitetään juuri oikea määrä kalkkia”, Toivonen esittelee kehittämäänsä levitintä.
Yrittäjä Kauno Toivonen Silento Oy:stä (vas.) ja koneurakoitsija Vesa Tuominen olivat tyytyväisiä Kapu Maxin toimintaan Tuomisen urakointikohteella Eurajoella. Urakoitsijana Tuominen korostaa hankkimansa uuden kostean kalkin levittimen vaa’an ja automatiikan tuomaa levitystarkkuutta.
Laajassa rakennekalkitushankkeessakin mukana olevana urakoitsijana Tuominen on tyytyväinen parannukseen, sillä aiemmin kalkin levitysmäärän arviointi perustui enemmänkin kokemukseen ja tuntumaan.
”Kun laittaa koneeseen asetusarvon hehtaarille levitettävästä kalkkimäärästä, vaaka mittaa ja levitinautomaatio laskee ajonopeuden ja 15 metrin työleveyden mukaan juuri oikean syötön. Jos vauhti hiljenee, muuttuu syöttö sen mukaan.”
”Yhdessä ajo-opastimen kanssa saadaan toivottu kalkkimäärä leviämään tasaisesti koko alalle”, Tuominen havainnollistaa.
Urakoitsijalle on hänen mukaansa iso helpotus, kun ei tarvitse arvuutella kopissa, loppuuko kalkki kesken vai ei. Vastaavasti viljelijä tietää tarkalleen, paljonko hänen pellolleen on todellisuudessa levitetty kalkkia.
Kauno Toivosen mukaan vaakakoneissa tekniikka ei ole aina toiminut moitteetta. Kapussa tarkkuus on sitä luokkaa, että hän vitsailee sen kelpaavan vaikka neuvolan eteen. Ammattikäyttöön tulevaan koneen hintaa automatiikka nostaa noin 20 000 euroa.
”Kapun levittimissä on muista tehdastekoisista levittimistä poiketen vetolukot, jolloin traktoriin sovitettuna kaikki pyörät vetävät ja lukittuvat. Näin sillä pystyään liikkumaan myös talvikeleillä”, Toivonen sanoo.
Valtra on hänen mukaansa ainoa traktorimerkki, josta saa levittimeen mekaanisen vedon. Muihin merkkeihin joudutaan sovittamaan hydraulinen veto, mikä nostaa kustannuksia. Toivosen mukaan tuontikoneet ovat usein ilman vetoa, mutta niiden rakenteet eivät mahdollista vedon lisäämistä jälkiasennuksena.
Koneurakoitsija Vesa Tuomisen Kapu tositoimissa eurajokelaisella pellolla, jolta aloitettiin elokuun lopulla mittava rakennekalkkihanke. Levitin säätää automaattisesti kalkin syötön ajonopeuden mukaan ja yhdistettynä ajo-opastimeen tekniikka varmistaa tasaisen ja halutun levitysmäärän koko alalle.
Käytämme evästeitä tarjotaksemme sinulle parhaan internetkokemuksen. Antamalla suostumuksen hyväksyt evästeiden käytön evästekäytäntömme mukaisesti.
Kun vierailet millä tahansa verkkosivustolla, se voi tallentaa tai hakea tietoja selaimellesi, enimmäkseen evästeiden muodossa. Hallitse henkilökohtaisia evästeitäsi täällä.